Rodzaje softstartów, zasada działania
Softstarty dzięki prostej konstrukcji i dużych możliwościach nadają się do wielu zastosowań. Są urządzeniami niezawodnymi, a ze względu na niskie wymagania konserwacyjne także opłacalnym rozwiązaniem wydłużającym żywotność silników elektrycznych.
Układ rozruchu i sterowania – rola falownika i softstartu
Decyzję o zastosowaniu softstartów lub falowników należy podjąć w zależności od potrzeb. Ponadto ważnymi aspektami są również wymagania mechaniczne systemu, zgodność z obowiązującymi normami, niezawodność układu napędowego oraz poprawa efektywności energetycznej. W przypadku zastosowań wymagających dużej mocy, gdy nie jest wymagana ciągła kontrola przyspieszenia, momentu obrotowego i prędkości, bardziej ekonomicznym rozwiązaniem jest softstart. Jego zaletą jest kompaktowość, ponieważ zajmuje on niewiele miejsca, oraz niski koszt początkowy. Te aspekty sprawiają, że softstarty są tak popularne w wielu branżach i zastosowaniach. Stosowany jest wszędzie tam, gdzie wymagany jest miękki rozruch silników elektrycznych.
Najprostszy softstart 1-fazowy jest zasilany z jednej fazy o napięciu 230 VAC i ma wyjście 1-fazowe 230 V. Jest on używany do zastosowań z małymi silnikami o mocy do 2,2 kW i napięciu znamionowym 230 V. Z kolei falownik (softstart) 3-fazowy jest zasilany trzema fazami 3×400 VAC. Na wyjściu urządzenia znajdują się również trzy fazy o napięciu 400 V. Użytkownik ma możliwość pracy w większym zakresie mocy, który zwykle wynosi od 0,7 kW nawet do 500 kW.
Softstart — schemat działania
Softstart (https://www.fif.com.pl/pl/50-falowniki-i-softstarty) to sposób sterownika silnika, który łączy w sobie funkcje rozruchu silnika, łagodnego zatrzymania, oszczędzania energii przy niskim obciążeniu i wiele innych funkcji bezpieczeństwa. Jego głównym elementem jest trójfazowy tyrystor równoległy oraz elektroniczny obwód sterujący połączony szeregowo między źródłem zasilania a sterowanym silnikiem. Obecnie wiele elektronarzędzi nie jest wyposażonych w układ łagodnego rozruchu. Narzędzia takie są wyzwalane przez silne wstrząsy, co prowadzi do zwiększonego zużycia łożysk, przekładni i wszystkich innych ruchomych części. Softstart do elektronarzędzi ogranicza udar prądowy i eliminuje zakłócenia, takie jak spadki napięcia w sieci zasilającej, które mogą wystąpić po włączeniu urządzenia. Dzięki temu nie występują w nich przeciążenia ani nagłe zakłócenia, co tym samym zapobiega ich uszkodzeniom. Pozwala to uniknąć ryzyka awarii lub trwałego uszkodzenia silnika.
Softstarty są zalecane w szczególności do zastosowań, w których wymagane jest kontrolowane przyspieszenie silnika z ograniczeniem momentu obrotowego do prędkości nominalnej. Ograniczają one prąd rozruchowy, a tym samym moment przełączania poprzez zmniejszenie napięcia silnika. W ten sposób zmniejsza się obciążenie momentu obrotowego mechanicznego układu napędowego w porównaniu z bezpośrednim przełączaniem i niekontrolowanym rozruchem silnika. Zakres ich stosowania obejmuje na przykład napędy taśmowe i schody ruchome, które wymagają nieprzerwanej, bezstopniowej regulacji prędkości oraz ograniczania momentu obrotowego podczas rozruchu i zatrzymywania.
Falownik zapewniający większą oszczędność energii
Falownik zmienia jednocześnie częstotliwość wyjściową i napięcie wyjściowe. Dlatego też może on uruchamiać silnik przy niższym prądzie rozruchowym, a jednocześnie zwiększać moment rozruchowy silnika do momentu maksymalnego, co oznacza, że falownik jest w stanie uruchomić duże obciążenie. Chociaż opcja ta jest początkowo droższa od softstartu, w dłuższej perspektywie prowadzi do znacznie większej redukcji kosztów energii, gdy proces produkcyjny wymaga zmiennych parametrów procesu.
Falownik zapewnia również zgodność z przepisami UE dotyczącymi efektywności energetycznej i umożliwia uzyskanie ogromnych oszczędności kosztów operacyjnych w całym okresie eksploatacji instalacji dzięki znacznie niższemu zużyciu energii. Kolejną zaletą wyboru falownika jest możliwość sterowania prędkością z płynnym przyspieszaniem w całym zakresie pracy silnika. Dzięki temu silnik zapewnia wysoki moment obrotowy nie tylko przy rozruchu, ale także przy wszystkich prędkościach.