Oczywiście są to wartości w pewnym stopniu teoretyczne. Konstrukcja silnika powoduje, że podczas pracy przy bardzo niskich lub wysokich prędkościach spada użyteczny moment napędowy. Nowoczesne falowniki wyposażone w funkcję tzw. sterowania wektorowego umożliwiają częściowe obejście tego problemu. Dzięki zaawansowanym modelom matematycznym i dokładnej identyfikacji parametrów silnika możliwe jest osiągnięcie pełnego momentu napędowego począwszy od prędkości bliskiej zeru, do wartości 150-200% prędkości znamionowej. Pamiętać jednak należy, że praca w tak ekstremalnych warunkach powoduje przepływ dużych prądów przez silnik, co z kolei wymaga znacznego rozbudowania układów chłodzenia silnika. W praktyce przyjmuje się, że bezpieczna dla silnika jest praca w zakresie 25 – 125% prędkości znamionowej.
Zastosowanie falowników jednofazowych i trójfazowych
Oprócz podstawowej funkcjonalności związanej z regulacją prędkości silnika falowniki dysponują możliwościami poprawy i automatyzacji pracy napędu. Wymienić tutaj należy przede wszystkim możliwość płynnego rozbiegu i hamowania silnika. Z jednej strony ogranicza to związane z rozruchem udary prądowe, a z drugiej np. dla układów pompowych eliminuje hałas związany z uderzeniem słupa wody. Bardzo istotną rolę odgrywają również układy zabezpieczające kontrolujące pracę silnika, dzięki którym można wyeliminować konieczność stosowania dodatkowych zabezpieczeń silnikowych. Z funkcji aplikacyjnych często znajdują zastosowanie wbudowane w falownik regulatory PID umożliwiające prostą realizację np. układu regulacji ciśnienia. Jedną z charakterystycznych cech falowników F&F jest obecność funkcji PLC, która umożliwia zbudowanie sekwencji zadań realizowanych automatycznie przez falownik. Każdy krok takiej sekwencji oznacza uruchomienie silnika na pracę w zadanym kierunku, przez określony czas, z zadaną prędkością i z ustawionym czasem przyspieszania oraz hamowania.
Jaki falownik wybrać- 1 fazowy czy 3 fazowy?
Poszukując właściwego falownika należy zwrócić uwagę na kilka zasadniczych kwestii:
Typ sterowanego silnika
Silniki prądu przemiennego mogą występować zarówno w wersji jednofazowej (głównie napędy małej mocy, np. w wiertarkach, szlifierkach, wentylatorach, pompach cyrkulacyjnych, itp.) oraz trójfazowej. Oferta F&F obejmuje zarówno falowniki przeznaczone dla silników jednofazowych (seria FA-1F) oraz dla silników trójfazowych (miniaturowe falowniki FA-1LS/FA-3HS i standardowe FA-1LX, FA-3HX, FA-3X). W przypadku sterowania silnikami 1-fazowymi dodatkowym ograniczeniem jest konieczność przebudowy połączeń silnika, stąd falowniki takie można zastosować wyłącznie dla silników, które mają wyprowadzone w puszce montażowej końce obu uzwojeń i kondensator rozruchowy.
Dostępne zasilanie falownika
Falowniki występują zarówno w wersji zasilanej napięciem 1 fazowym 230V (FA-1F, FA-1LS, FA-1LX) , jak i 3 fazowym 400V (FA-3HS, FA-3HX, FA-3X). Pierwsze z tych rozwiązań dostępne jest tylko dla niewielkich mocy (do kilku kW), a na wyjściu takich falowników pojawia się napięcie o wartości 3x230V. W praktyce oznacza to konieczność zastosowania silnika o takim właśnie napięciu zasilania lub dla typowego silnika 230/400V - przełączenie uzwojeń na układ „gwiazda".
Moc falownika
Następnym krokiem, który należy wykonać przed zakupem falownika, jest oszacowanie mocy, jaka będzie potrzebna do zasilenia naszego silnika. W tym celu najlepiej posłużyć się tabliczką znamionową silnika i odczytać z niej znamionową moc. Na tej podstawie należy dobrać falownik, który gwarantuje dostarczenie odpowiedniej ilości mocy i prądu (prąd jest istotniejszym z parametrów na które należy zwracać uwagę). W przypadku, gdy spodziewamy się trudnych warunków pracy, takich jak częste i ciężkie rozruchy, to warto rozważyć przewymiarowanie falownika (czyli np. w miejsce falownika 4kW kupić falownik 5.5 kW).